Föreningen SOFIA har i Sverige informerat om projekten och hållbar utveckling sedan 2005, främst till skolor och ungdomar. 2018 har SOFIA som mål i sin infoprojekt att ungdomar får kunskap om hur föreningen SOFIA:s projekt bidrar till att uppnå FN:s Globala mål för hållbar utveckling (Agenda 2030), samt att inspirera ungdomar att engagerar sig för hållbar utveckling och konsumtion. Målgruppen är ungdomar, och ungdomar med funktionshinder.

Aktiviteter 2018

Skolbio på Futurum

Från februari och en gång i månaden bjuder vi lokala skolor på BIO med film för hållbar utveckling på Futurum i Järna. Vi visar filmer som Cowspiracy, ”Living on One dollar” och andra. Vi delar ut material till pedagoger för vidare diskussion i klassrummet.

Youthful – Ungdomsgrupp

Vi vill skapa en aktiv ungdomsgrupp som engagerar sig i SOFIA:s projekt genom att sprida och skapa kampanjer på sociala medier, producera blogginlägg till ”Ungdomsbloggen”, delta i och bidra till SOFIA:s informationsevent. Gruppen möts kontinuerligt hela året.

Vi besöker skolor med en grupp fån Kenya – 22 maj till 01 juni 2018 (preliminärt)

Vi ska besöka din skola tillsammans med fyra Waldorflärare från Kenya. Trio Mila Zetu och Juliet Wayula använder musik, dans och berättelser som verktyg för att öka elevernas kunskap om rätten till utbildning i Kenya. De kommer som ambassadörer för ”The humane school” en Waldorfinspirerat skola som ger gratis skolgång till barnen i ett jordbrukssamhälle i Kenya. De har lång erfarenhet av att undervisa barn och ungdomar. De håller gärna konserter eller workshops!

Eurytmifestival – 25 och 26 maj 2018

Inför 2018 -års skoleurytmifestival bjuder vi din skola att förbereda en föreställning som knyter an till ett av SOFIAs projekt runt om i världen. Vi anser att det kan vara meningsfullt att bygga en bro mellan Waldorfelever i Sverige och olika initiativ i världen som på ett konkret sätt bidrar till hållbar utveckling.

Föreningen SOFIA kommer även att bidra med aktiviteter omkring festivalens temat: ”Jag i världen och världen i mig”.’

Stödgala och Upcyklingshow – 17 November 2018

Dina elever/klass erbjuds skapa ett artistisk nummer till vår ”Upcycling-show” på SOFIAS årliga Stödgala. Målet är att jobba konkret med vårt ansvar som konsumenter, samt lyfta teman om delaktighet och jämlikhet för personer med funktionsnedsättning. Genom att förbereda upcyclingsprodukter och uppträdanden ska våra artister få möjligheten att både uppleva och diskutera hållbar utveckling. Föreställningen ska på så vis kunna väcka tankar hos publiken om alla människors rätt att delta och bidra utifrån sina egna förutsättningar.

Aktiviteterna har inga kostnader för er skola!

Vill du ha mer information om anmälningstillfällen för SOFIAs infoaktiviteter?

Kontakta vår informatör:
Fabia Idoeta Fogelqvist, skol och ungdomsinformatör