Inblick i 2018

Vi har fått igenom alla våra projektansökningar hos Forum Syd till nästa år!

SOFIAs nya projekt

Egypten - Shabab El-Khir Compost Project på Luxor West Bank. Läs mer

Filippinerna - Föreningen PinoSeed, ett initiativ att starta en inspirationsplats för hållbarhet på. Läs mer

23845500 10213029917756306 1883487693 n

Efter flera bakslag med ansökningar 2016 har vi återfått förtroendet hos vår främsta bidragsgivare Forum SYD. De har preliminärt beviljat Sofia ett bidrag till ett stort informationsprojekt.

Det är glädjande eftersom informationsverksamheten är en del av kärnan i Föreningen SOFIA.

Vi har numera en ny strategi som innebär ökat samarbeten inom den Antroposofiska rörelsen med bland annat skoleurytmifestivalen och med verksamheter främst i Järnaområdet med mål att arbeta med hållbar konsumtion.

Förutom informationsverksamheten har vi också till nästa år fått igenom alla våra projektansökningar hos Forum Syd till skillnad mot förra året då endast en av fyra fick godkänt. Nya projekt med finansiering från Forum Syd är ekologisk odling i Tanzania och skolträdgårdar på Haiti. Förutom de nya är också beviljat bidrag för sista året för projektet Small Famers Empowerment Program i Indien.

Föreningen SOFIA har även fått två nya projektgrupper under höstterminen 2017, som vi förväntar att kunna stödja vidare: en i Egypten och en i Filipinerna.